Κινητικότητα Erasmus+ στα Άδανα / 12-18.11.2023

Κατά την εβδομάδα 12 με 18 Νοεμβρίου 2023, εφτά μαθήτριες της Γ΄ Γυμνασίου και τρεις εκπαιδευτικοί του Γυμνασίου Κεραμωτής (Δ. Καρδαράς, Α. Καρρά, Α. Μήτρογλου) πραγματοποίησαν επίσκεψη συνεργασίας στην πόλη Άδανα της Τουρκίας, συμμετέχοντας στην τρίτη κινητικότητα του Ευρωπαϊκού σχεδίου Erasmus+ 2022,  ΚΑ210 με τίτλο: “BE GREEN WITH PRECYCLING, BARTERING AND ZERO WASTE”.

Το συγκεκριμένο project υλοποιείται με συντονιστικό σχολείο το“Szkoła Podstawowa im. K. Makuszyńskiego w Pacanowie” της Πολωνίας και με εταίρους τον οργανισμό “Doğu Akdeniz Eğitim Derneği” από τα Άδανα της Τουρκίας και το Γυμνάσιο Κεραμωτής.

Στόχοι του προγράμματος τους οποίους εξ αρχής θέσαμε  και στους οποίους δώσαμε έμφαση και καλλιεργήσαμε  κατά την τρίτη μας κινητικότητα:

  1. Ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης των παιδιών  καθώς και καλλιέργεια πράσινων δεξιοτήτων.
  2. Ενδυνάμωση αίσθησης υπευθυνότητας με έμφαση στη συνείδηση του επείγοντος σε θέματα περιβάλλοντος τα οποία σχετίζονται με μείωση αποβλήτων, αναπτύσσοντας συγχρόνως στρατηγικές και αναλαμβάνοντας προσωπικές και συλλογικές δράσεις, με ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της εκπαιδευτικής και τοπικής κοινότητας.
  3. Καλλιέργεια  κλίματος ομαδικότητας, συνεργασίας, αλληλεγγύης και δημιουργικότητας μεταξύ των μαθητών.
  4. Ανάπτυξη δυνατοτήτων, πρωτοβουλίας και οργάνωσης της ομάδας.
  5. Ανάπτυξη κριτικής ικανότητας μέσω συλλογής, ταξινόμησης και παρουσίασης  υλικού.
  6. Αναγνώριση της ανάγκης για πληροφόρηση.
  7. Ανάπτυξη επιτυχημένων στρατηγικών έρευνας.
  8. Πρόσβαση σε πηγές πληροφόρησης μέσω νέων τεχνολογιών.
  9. Εξοικείωση με την έρευνα και τη χρήση νέων τεχνολογιών.
  10. Ενθάρρυνση για επίλυση προβλημάτων – λήψη αποφάσεων.
  11. Βελτίωση γλωσσικών ικανοτήτων στην Αγγλική γλώσσα
  12. Καλλιέργεια επικοινωνιακού και πολιτισμικού υπόβαθρου με ενίσχυση της αίσθησης του Ευρωπαίου πολίτη.

Επιπλέον, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν την κουλτούρα και τον πολιτισμό της Τουρκίας, βιώνοντας μια μοναδική φιλοξενία από τον φορέα υποδοχής και  τους τοπικούς κατοίκους, εμπλουτίζοντας γνώσεις και βιώματα σχετικά με τη θεματική του σχεδίου.  

Την ίδια στιγμή στους εκπαιδευτικούς δόθηκε η δυνατότητα:

1. Να παρακολουθήσουν τη λειτουργία, το πρόγραμμα και την οργάνωση του Τουρκικού φορέα
2. Να γνωρίσουν διδασκαλίες και μεθοδολογικές προσεγγίσεις
3. Να ανταλλάξουν γνώσεις και εμπειρίες με εκπαιδευτικούς των εταίρων χωρών

Το πρόγραμμα συμπεριελάμβανε στοχευμένα workshops (Green Classroom Environment, Ways of Zero Waste at Home/School) και παρουσιάσεις (“The Concept of Zero Waste”, “The Principles of Zero Waste”, “Benefits of Zero Waste”, “Ways of Zero Waste”, “School Waste Prevention Programs”), ενώ διατέθηκε και αρκετός χρόνος για επισκέψεις:

1. στις πόλεις 

  • Άδανα (Περιήγηση στην Παλιά Πόλη, Πέτρινη γέφυρα, Σπίτια Tepebağ,  Μεγάλος Πύργος του Ρολογιού, Ιστορικό Γυμνάσιο Κοριτσιών, Τζαμί Yağ , Τζαμί Ulu Cami,  Έπαυλη Ramazanoglu).  
  • Sarıçam  (Δημαρχείο), όπου μαθητές και εκπαιδευτικοί συναντήθηκαν με πολιτικά πρόσωπα και έμαθαν για τα προγράμματα διαχείρισης των απορριμμάτων και για τις περιφερειακές προσπάθειες μείωσης των φυσικών καταστροφών λόγω κλιματικής αλλαγής.
  • Ταρσό όπου και έγινε ξενάγηση στα αξιοθέατα: στην Εκκλησία του Αποστόλου Παύλου, στον τάφο του προφήτη Δανιήλ, στην πύλη της Κλεοπάτρας, στο Σκεπαστό Παζάρι και σε παραδοσιακά σπίτια.
  • Μερσίνη (Μαρίνα Μερσίνης) όπου και ξεναγήθηκαν σε πολιτιστικά και ιστορικά μνημεία πολλά από τα οποία καταδεικνύουν την ύπαρξη του ελληνικού στοιχείου κατά το παρελθόν.

2. στο Κέντρο Κομποστοποίησης  όπου περιηγήθηκαν σε χώρο κομποστοποίησης φυτικών υπολειμμάτων και μετατροπής τους σε βιολίπασμα και στο Κέντρο Ανακύκλωσης στην περιοχή Seyhan των Αδάνων όπου παρακολούθησαν τη διαδικασία ανακύκλωσης υλικών όπως χαρτί, ηλεκτρικές συσκευές, λάστιχα αυτοκινήτων κ.ά.).

3. στο Κέντρο Τεχνολογίας και καινοτομίας SEYTIM, στα οποία συμμετείχαν σε δράσεις δημιουργίας και κατασκευής έργων από υπολείμματα υφασμάτων που δεν μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν περαιτέρω.

4. στο Ιδιωτικό Σχολείο Erkan College, όπου συζήτησαν για τα προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που πραγματοποιούνται.

5. στο Πανεπιστήμιο της Çukurova, όπου έγινε διάλεξη με θέμα “Zero Waste” και εκμάθηση τεχνικών και μεθόδων όπως το STEM στη διδασκαλία μηδενικών αποβλήτων και άλλων πράσινων δεξιοτήτων.

Στην αρχική εκδήλωση παρουσίασης των σχολείων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, οι μαθητές της Κεραμωτής αναφέρθηκαν στο σχολείο μας και στις δράσεις του και πρόβαλαν βίντεο για την πόλη μας. Όμοια ενήργησαν και οι μαθητές της Πολωνίας.
Οι εταίροι εκπαιδευτικοί γενικότερα συνεργάστηκαν και αντάλλαξαν απόψεις και καλές πρακτικές και συζήτησαν οργανωτικά θέματα για τις επόμενες δράσεις διάχυσης.
Όλοι οι συμμετέχοντες μοιράστηκαν ήθη και έθιμα μέσα από εκδηλώσεις που έγιναν κατά τη διάρκεια της εβδομάδας αλλά και κατά την τελική εκδήλωση, όπου κατατέθηκαν εντυπώσεις και προβλήθηκαν βίντεο με την καταγραφή των εμπειριών τους.
Η εξοικείωση εκπαιδευτικών και μαθητών σε σύγχρονες εκπαιδευτικές μεθόδους που αφορούν στη διαχείριση και μείωση απορριμμάτων, δημιούργησε τις προϋποθέσεις για να καλλιεργηθεί το απαιτούμενο πρόσφορο έδαφος για την ενεργή εμπλοκή των μαθητών στη διαδικασία της μάθησης. Συνολικά η συνάντηση αυτή εκπαιδευτικών και μαθητών φέρνει το ελληνικό σχολείο πιο κοντά στα υπόλοιπα ευρωπαϊκά σχολεία, καθιστώντας το όχι απλά μια πηγή γνώσης αλλά και αρωγό στην καλλιέργεια της συνεργασίας, της σωστής διαβίωσης και της κριτικής σκέψης.