Πολιτιστικό Πρόγραμμα »Learning by Travelling»

karavihriso  files.php  31455343

Το σχολικό έτος 2015-2016 στα πλαίσια του πολιτιστικού προγράμματος »Learning by Travelling» εικοσιένα μαθητές και μαθήτριες του Γυμνασίου Κεραμωτής έψαξαν πληροφορίες κι έγραψαν άρθρα με θέματα όπως έθιμα των Χριστουγέννων, προσωπικότητες, αξιοθέατα κ.α. αποκλειστικά του νομού Καβάλας. Παράλληλα δημιούργησαν κι έλυσαν on-line σταυρόλεξα, ερωτηματολόγια και quiz. Αρχικά τα άρθρα γράφτηκαν στην Αγγλική γλώσσα και στη συνέχεια μεταφράστηκαν στην Ελληνική. Σκοπός μας ήταν να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου τους.

Το πρόγραμμα γινόταν σε συνεργασία με το Μουσικό Σχολείο Δράμας, του οποίου μαθητές αρθρογραφούσαν για τα ίδια θέματα αλλά αποκλειστικά για το νομό Δράμας. Τα άρθρα των μαθητών και των δύο σχολείων δημοσιεύονταν με τη συναίνεση των κηδεμόνων τους σε ηλεκτρονικό περιοδικό μέσω της υπηρεσίας Schoolpress του ΠΣΔ. Τέλος, έγινε έκδοση του βιβλίου »Learning by Travelling» από τις εκδόσεις Σπανίδη, Ξάνθη.

map

ΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΕ ΘΕΜΑ:

«Learning by Travelling»

Στόχος των εκπαιδευτικών ήταν να φέρουν τους μαθητές σε επαφή με τον πολιτισμό της περιοχής όπου ζουν και του νομού Καβάλας γενικότερα. Οι 21 μαθητές του Γυμνασίου Κεραμωτής, που συμμετείχαν στο πολιτιστικό πρόγραμμα, κλήθηκαν να αναζητήσουν πληροφορίες κυρίως στο Διαδίκτυο αλλά κι από μέλη της οικογένειας και της τοπικής κοινωνίας και να γράψουν τα άρθρα τους στα αγγλικά και στα ελληνικά. Τα θέματα σχετίζονταν με τους αρχαιολογικούς τόπους, τα ήθη και τα έθιμα του δωδεκαήμερου των Χριστουγέννων, σημαντικές προσωπικότητες, αξιοθέατα φυσικού κάλλους κι ιστορικής σημασίας, το τοπικό καρναβάλι, τοπικά προϊόντα καθώς και την τοπική ιστορία. Τα άρθρα παραδόθηκαν στους εκπαιδευτικούς σε ηλεκτρονική μορφή, διορθώθηκαν κι αναρτήθηκαν σε ηλεκτρονικό περιοδικό της υπηρεσίας  Schoolpress του ΠΣΔ.

Παιδαγωγικοί στόχοι

Ο τρόπος που οι μαθητές εργάστηκαν τους βοήθησε:

  • Να προωθήσουν την ενεργητική μάθηση από την εμπειρία τους,
  • Να αναπτύξουν γνωστικές δεξιότητες για την ολοκλήρωση μιας εργασίας, όπως η αναζήτηση, η επιλογή, η απόρριψη και η ιεράρχηση πληροφοριών,
  • Να διακρίνουν τα είδη γραπτού λόγου, όπως η συγγραφή άρθρων, συνεντεύξεων και η συνταγή μαγειρικής,
  • Να αναπτύξουν μεταγνωστικές στρατηγικές, όπως «μαθαίνω πώς να μαθαίνω », καταγραφή της πορείας σκέψης τους, τον έλεγχο της δική τους μάθησης, την κατανόηση της αυτο-αξιολόγησης τους,
  • Να αναπτύξουν τη δημιουργική φαντασία και κριτική σκέψη,
  • Να γνωρίσουν διάφορες μορφές πολιτισμού, να έρθουν σε επαφή με την πολιτιστική τους κληρονομιά, το σεβασμό και την κατανόηση της ισότητας μεταξύ των πολιτισμών.
  • Να προωθήσουν τη διεπιστημονική προσέγγιση της γνώσης, καθώς τα άρθρα γράφτηκαν σε έγγραφα word στα αγγλικά, μεταφράστηκαν στα ελληνικά και στη συνέχεια δημιουργήθηκαν κουίζ, σταυρόλεξα κι ερωτηματολόγια για τους μαθητές ώστε να τα λύσουν on-line.

Κατά τη διάρκεια διεξαγωγής του προγράμματος υπήρξε επίσκεψη στο Κέντρο Υποδοχής Επισκεπτών Δέλτα Νέστου που εδρεύει στην Κεραμωτή, επί τόπου επίσκεψη σε μνημεία ιστορικής σημασίας στην Κεραμωτή, στο Χρυσοχώρι, στο Χαϊδευτό και στη Ν.Καρυά. Επίσης, ομάδα μαθητών επισκέφτηκε τοπικές καλλιέργειες ακτινιδίου και σπαραγγιού.

Το τελικό προϊόν του προγράμματος εκτίθεται εξ΄ολοκλήρου στο ηλεκτρονικό περιοδικό στη διεύθυνση:

http://schoolpress.sch.gr/culture

Τέλος, παράλληλα με τους μαθητές που συμμετείχαν στο πολιτιστικό πρόγραμμα, μαθητές του Μουσικού Σχολείου Δράμας έγραφαν για τα ίδια θέματα που αφορούσαν όμως το νομό Δράμας. Η επιμέλεια των άρθρων και η καθοδήγηση έγινε από την καθηγήτρια Αγγλικής γλώσσας κ.  Συμεωνίδου Μεταξένη.

ΕΚΘΕΣΗ ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΝΟΜΙΚΟ ΙΩΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΗ, ΣΤΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ, ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ  ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΕΡΑΜΩΤΗΣ  «LEARNING BY TRAVELLING» 

Στο πρόγραμμα συνεργάστηκα με τον καθηγητή Αγγλικών ΠΕ06, Νίκο Παπαδόπουλο και με τις ομάδες των μαθητών, με στόχο να καταγραφούν στοιχεία τοπικής ιστορίας από την περιοχή του δήμου Νέστου. Συμμετείχαν είκοσι ένα μαθητές και από τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου. Ασχολήθηκαν με τα μνημεία του κάθε χωριού που ζουν αλλά και με τα μνημεία της Χρυσούπολης. Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε για την προσέγγιση των μνημείων ήταν η εθνογραφική  έρευνα η οποία στηρίχθηκε: α) σε αρχειακό υλικό που αντλήθηκε από τα Γενικά Αρχεία του Κράτους στην Καβάλα, και συγκεκριμένα 1.  η αυτοβιογραφία του κ. Παναγιώτη Αμπεριάδη « η δύναμη της θελήσεως» που αναφέρεται στην εποχή του ελληνικού Εμφυλίου Πολέμου 2. τρία βιβλία του συλλόγου διδασκόντων του Γυμνασιακού Παραρτήματος Αρρένων Καβάλας στη Χρυσούπολη από την έναρξη του Εμφυλίου 1946 έως και το 1957  β) σε προσωπικές μαρτυρίες και συνεντεύξεις γ) σε τρία βιβλία Τοπικής Ιστορίας: 1. τις « Ενθυμήσεις», Λεύκωμα με στοιχεία Ιστορίας, Πολιτικής, Εκπαίδευσης, Τοπογραφίας, Οικονομίας και πλούσιο φωτογραφικό υλικό από το 1920 μέχρι το 1960 που εκδόθηκε από το Δήμο Νέστου 2. το βιβλίο του φιλολόγου Ι. Φ Βλαχόπουλου « CHARLS OLKE VANDER PLAS, ένας Ολλανδός ευπατρίδης στη Χρυσούπολη του 1950» 3.Το βιβλίο της Δήμητρας Σαμίδου «στο δρόμο για τους ροδαμούς». δ) Στις Πανεπιστημιακές σημειώσεις του τακτικού καθηγητή του Δ.Π.Θ Βασίλη Δαλκαβούκη με θέμα: Το μνημείο ως κείμενο. Μια μεθοδολογική προσέγγιση των μεταπολεμικών μνημείων για τη δεκαετία του 1940.

ε) Στη συλλογή του 26ου Συντάγματος του Ελλάς, στα Απομνημονεύματα του οπλαρχηγού Γεώργιου Κουφοστάμου, του Χρήστου Τάσκα, του καπετάν Μαύρου αρχηγού του ΚΚΕ και την έκθεση δράσης του καπετάν Βαγγέλη από το Χρυσοχώρι, αρχηγού της παραστρατιωτικής οργάνωσης ΕΣΕΑ που δρούσε στο παραποτάμιο δάσος του Νέστου, Κοτζά Ορμάν . Όλα τα παραπάνω αφορούν την περιοχή της Χρυσούπολης. στ) Οι ομάδες των μαθητών φωτογράφισαν τα μνημεία τους και μελέτησαν τα εθνογραφικά στοιχεία που συγκεντρώθηκαν με την καθοδήγηση του δασκάλου, κάνοντας μια προσπάθεια να καταγραφούν και  να ερμηνευτούν  ανθρωπολογικά σε ένα μικρό γραπτό κείμενο. Τα μνημεία που φωτογραφήθηκαν και ερμηνεύθηκαν από τους μαθητές ήταν από ένα μνημείο σε κάθε χωριό, Κεραμωτή, Χαϊδευτό, Χρυσοχώρι, Μοναστηράκι, Ν. Καριά, και τέσσερα  μνημεία στη Χρυσούπολη, το Κεντρικό απέναντι από την Αστυνομία, της Αχλαδινής, των Ποντίων, και η προτομή του δημάρχου Παρασχάκη στο Προάστειο.Τα μνημεία αποτελούν «κείμενο»  πολλαπλών αναγνώσεων και η καλύτερη ανάγνωσή τους έγινε με τις βιωματικές επισκέψεις μαθητών και καθηγητών που πραγματοποιήθηκαν  σ? αυτά , καθώς και με την διεπιστημονική και διυποκειμενική συνεργασία των δύο εκπαιδευτικών που είχαν την ευθύνη του προγράμματος.